Scénář:
Michal Viewegh, Alice Nellis
Hrají:
Marián Labuda, Vojtěch Dyk, Vladimír Javorský, Eliška Křenková, Boleslav Polívka, Zuzana Bydžovská, Klára Melíšková, Václav Neužil, Zuzana Kronerová, Ondřej Sokol

ANDĚLÉ VŠEDNÍHO DNE: V POSLEDNÍCH MINUTÁCH NEJSME SAMI

Generace 21, Jana Leichterová, 6.10.2014

Nový český film Andělé všedního dne přichází do kin 9. října a je jednou z nejočekávanějších podzimních novinek na českém filmovém trhu. V první řadě proto, že kvalitních českých filmů nevychází každý měsíc plná hrst, nýbrž jsou tak trochu perlami poházenými v trávě – v hodně velkých rozestupech. Zadruhé se jedná o unikátní spolupráci v současné době snad nejžádanější české režisérky Alice Nellis, která má za sebou úspěchy s filmem Revival či Mamas & Papas, a velikána české literatury Michala Viewegha. Společně představují příběh o andělech vznášejících se nad pražskými Nuslemi i filmovému divákovi.

Andělé všedního dne navzdory názvu nejsou tolik o andělech, ačkoliv právě to by divák – buď nadšeně, nebo naopak podezřívavě – čekal, jako spíš o těch obyčejných lidech v ulicích, prožívajících své všední, nudné dny. Postarší manželský pár, který už několik let nežije spolu, nýbrž vedle sebe, mladá žena, která právě pochovala partnera, opuštěný otec a manžel žárlící na novou rodinu své bývalé ženy: složitý spletenec vztahů, přátelství a nepřátelství i náhodných známostí.

Všechny postavy, zdánlivě tak rozdílné, ale mají něco společného – všechny se na konci příběhu setkají se smrtí, svou nebo někoho bližního. A proto tu je nesourodá skupinka andělů, připravená těm, kterým zbývá už jen několik hodin života, tento čas zpříjemnit, splnit poslední přání, zlepšit lidské vztahy nebo prostě jen být přitomProtože nikdo nechce být na konci sám.

Příběh ‚Andělů‘ se odehrává v pražských Nuslích a právě přiznaná autenticita této čtvrti dodává filmu něco navíc. Prostředí koneckonců hraje velkou roli i v předloze. Aby Viewegh mohl naprosto přesně popsat, co kupříkladu andělé uvidí, až budou stát na Nuselském mostu, dělal průzkum v terénu. „Jak jsem tam chodil s notesem a psal si poznámky, vzbuzoval jsem strach u kolem projíždějících řidičů, že jsem sebevrah a píšu dopis na rozloučenou,“ popisuje se smíchem.

Vyzdvihnout také zaslouží propracovaná atmosféra filmu. Té pomáhají skvělé záběry města a ubíhajících hodin – všimli jste si někdy, jak jsou pražské městské hodiny, takové modré, se zaoblenými tvary, ošklivé? – a samozřejmě výborná filmová hudba. Tu má na starosti Michal Novinski, úspěšný skladatel, který hudebně spolupracoval s Janem Svěrákem na filmu Kuky se vrací a na nové pohádce Tři bratřia má na kontě již několik ocenění Český lev za filmovou a televizní hudbu.

více zde